wtorek, 6 maja 2008



Chciałabym również opowiedzieć o moim dziadku śp.Bolesławie Urbańskim. Był on członkiem Związki Kombatantów Polskich. Oto informacje o jego życiu napisane przez niego kiedy starał się o członkostwo w związku.
"Urodziłem się 12 lutego 1914r. w Górze pow. Nowy Dwór maz. Pochodzę z rodziny chłobskiej. Skończyłem 5 klas Szkoły Podstawowej. Do 14 roku życia pracowałem u gospodarza i w warsztacie stolarskim. Gdy ukończyłem 14 lat pracowałem na zarobkach u ludzi.
4.IX.1936r.Dostalem przydział do III Pułku Szwoleżerów Suwałk do III Szwadronu szkolnego. W kwietniu 1937r. ukończyłem szkolę i dostałem awans na starszego szwoleżera- dowódca sekcji.
We wrzeniu 1037 dostałem awans na kaprala i przeniesiony do rezerwy.
24VIII 1939r. zostałem zmobilizowany do 32 Pułku piechoty jako łącznik dowódcy Pułku- Modlin- VIII dywizja i Bralem udział w wojnie Modlin-Zakroczyn. 29.IX. 1939r. Bralem udział w Kompani wrześniowej skąd dostałem się do niewoli niemieckiej Tylizyt-Kłajpeda.
28.X.1944r. zwolniony z niewoli niemieckiej przez Armię Radziecką. Zostałem zmobilizowany do Wojska Polskiego do 69 Pułku Artylerii przeciwlotniczej jako dowódca działa do III Dywizji zastępca dowódcy Dywizji, major Marchwiński, dowódca Pułku w zast. Kap .Piszczek. II armia dowódca. generał Korol Swierczeski.
Udział w wojnie brałem: "Warszawa, Odra-Nysa "
"Drezno-Budzieszyn", pod Pragą"
VI.45roku zostałem przeniesiony na odbudowę lotniska Modlin-Dębin jako zastępca dowódcy Plutonu. 11.XI.45. zostałem zdemobilizowany. Przybyłem na Ziemie Odzyskane i pracowałem jako gajowy w Nadleśnictwie Wipsowo . Ożeniłem się z Leokadią Zielińską w 1947r.


W 1948roku zostałem zwolniony z powodu choroby. W 1951 pracowałem w grupie Budowlanej jako murarz do PGR Wójtówka.
Od 1953-1974r jako pracownik fizyczny pracowałem w Rejonie Ekspedycji Dróg Publicznych w Olsztynie i zamieszkałem w miejscowości Frączki. Posiadam dom i jeden hektar ziemi."

Brak komentarzy: